Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorNortier, J.M.
dc.contributor.authorZuidema, J.L.
dc.date.accessioned2014-09-10T17:00:53Z
dc.date.available2014-09-10T17:00:53Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18253
dc.description.abstractIn de huidige bijdrage is onderzocht op welke manier consultatiebureaus informatie over meertalig opvoeden naar buiten brengen, waar de informatie uit bestaat en in hoeverre deze in lijn is met wetenschappelijke inzichten over vroege meertaligheid. Gebleken is dat het grootste deel van de websites van consultatiebureaus dezelfde informatie naar buiten brengt. Hoewel deze informatie niet volledig is, staat er niets op dat niet in lijn is met de theorie. Informatie die door medewerkers naar buiten wordt gebracht is verder schaars, dat is gebleken uit het contact dat met de consultatiebureaus is gezocht, en uit de antwoorden van ouders met meertalige kinderen. De algemene tendens lijkt te zijn dat meertalige taalontwikkeling geen onderwerp is dat standaard besproken wordt. Onder de ouders waarbij meertaligheid wel behandeld is, geeft het grootste deel aan dat de meertalige opvoeding positief-neutraal gepercipieerd werd. Onder deze ouders werd af en toe advies gegeven, maar niet altijd corresponderend met de theorie. Om de huidige kennisoverdracht meer in lijn te brengen met de theorie en bovendien beter beschikbaar te maken, is gepleit om ten eerste de websites aan te vullen met de ontbrekende informatie en ten tweede een folder uit te brengen die de belangrijkste informatie over vroege meertaligheid bevat. Deze kan zowel digitaal als fysiek overhandigd worden. Informatie is zo op elke plek hetzelfde en onafhankelijk van de (nu vaak nog ontbrekende) expertise van medewerkers.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1760668
dc.format.extent12641973
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleAdvies over meertalig opvoeden bij consultatiebureaus - Een onderzoek naar de mate waarin wetenschappelijke inzichten in de praktijk worden toegepast
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsmeertalig, meertaligheid, simultaan, successief, consultatiebureau
dc.subject.courseuuTaal, Mens en Maatschappij


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record