View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Willen leerlingen plaatjes en/of tekst? Voorkeuren van leerlingen uit 4VWO met betrekking tot auditieve en visuele informatie in instructievideo’s voor biologie

        Thumbnail
        View/Open
        PGO-artikel_Los_4043626.pdf (985.1Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Los, A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Instructievideo’s die worden ingezet bij Flipping the Classroom, om leerlingen te ondersteunen wanneer zij thuis de lesstof bestuderen, zijn er in vele varianten. Een literatuurverkenning levert geen eenduidige criteria op waar een ‘goede’ instructievideo aan moet voldoen, niet met betrekking tot leereffectiviteit, noch op basis van leerlingvoorkeuren. In het onderzoek dat ten grondslag ligt aan dit artikel zijn voorkeuren van leerlingen uit 4 VWO bij het bekijken van instructievideo’s voor biologie in kaart gebracht. Daartoe zijn filmpjes aan leerlingen voorgelegd die variëren wat betreft de aanwezigheid van plaatjes en/of tekst in combinatie met een vertelstem. Anders dan het cognitieve model voor multimediaal leren van Mayer (2008) doet vermoeden, gaven de leerlingen de voorkeur aan plaatjes in combinatie met tekst bij het beoordelen van filmpjes aan de hand van de criteria aantrekkelijkheid en ondersteuning bij het leren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18116
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo