View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Lingua Receptiva: De rol van common ground voor de effectiviteit en efficiëntie van lingua receptiva gesprekken

        Thumbnail
        View/Open
        BA Luistertaal F. van der Meijs 3615626.pdf (813.7Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Meijs, F. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Binnen lingua receptiva -LaRa- gesprekken valt een groot deel van de gemeenschappelijke linguïstische basis weg waardoor de gespreksdeelnemers aan de hand van andere hulpmiddelen begrip moeten vaststellen. Om inzicht te geven in de rol van een stabiele common ground bij de schepping van dit begrip is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: Welke rolspeelt common ground als voorspellende factor voor de effectiviteit en efficiëntie van LaRa gesprekken? Om een antwoord te kunnen formuleren op deze onderzoeksvraag is een experimenteel onderzoek opgezet betreffende Nederlands-Duitse LaRa gesprekken. Uit het onderzoek is gebleken dat het taalvaardigheidsniveau van de participanten een voorspellende factor is voor de effectiviteit en efficiëntie van het LaRa gesprek. Participanten met een hoger taalvaardigheidsniveau zijn effectiever en efficiënter in het LaRa gesprek. Daarnaast blijkt een stabiele common ground geen voorspellende factor voor het succes of de tijdsduur van de LaRa gesprekken. Tot slot is geconcludeerd dat participanten die tijdens het LaRa gesprek weinig van common ground wisselen korter over het gesprek doen dan participanten die vaker van common ground wisselen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18025
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo