View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Productie van voltooid deelwoorden bij normaal ontwikkelende kinderen en SLI kinderen

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorscriptie voltooid deelwoorden bij normaal ontwikkelende kinderen en kinderen met SLI.pdf (656.6Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Baaij, G.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Nederlandstalige kinderen van 5 en 6 jaar produceren nog niet alle voltooid deelwoorden goed. Dit geldt voor normaal ontwikkelende kinderen, maar nog meer voor kinderen met de taalstoornis SLI (Specific Language Impairment). In dit onderzoek is met het tweede gedeelte van de TAK Woordvorming, een taak waarbij voltooid deelwoorden worden uitgelokt, onderzocht waarin het type foute antwoorden tussen deze beide groepen verschilt. Uit de resultaten blijkt dat de SLI groep wezenlijk meer foute antwoorden geeft dan de groep met normaal ontwikkelende kinderen. Beide groepen maken de meeste fouten bij de onregelmatige werkwoorden. De groep met normaal ontwikkelende kinderen produceert vaker het prefix ge- dan de SLI groep. De SLI groep maakt meer fouten bij de vervoeging van het voltooid deelwoord, vooral met de prefixen, stammen en suffixen. Het lijkt er echter niet op dat de SLI kinderen meer dan de normaal ontwikkelende kinderen moeite hebben met consonantclusters op het eind van een woord. Wel is het duidelijk dat er in het type antwoorden van de SLI groep meer variatie is dan bij de groep met normaal ontwikkelende kinderen. Beide groepen maken productieve fouten, zeggen andere voltooid deelwoorden en andere woorden, maar bij de SLI kinderen komt het ook voor dat het antwoord onduidelijk is of dat ze het antwoord niet weten. Opvallend is, dat de SLI kinderen meer infinitieven gebruiken dan de normaal ontwikkelende kinderen, al zijn deze vormen ambigu.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17516
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo