Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKerkhoff, A.O
dc.contributor.authorBaaij, G.E.
dc.date.accessioned2014-08-06T17:00:46Z
dc.date.available2014-08-06T17:00:46Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17516
dc.description.abstractNederlandstalige kinderen van 5 en 6 jaar produceren nog niet alle voltooid deelwoorden goed. Dit geldt voor normaal ontwikkelende kinderen, maar nog meer voor kinderen met de taalstoornis SLI (Specific Language Impairment). In dit onderzoek is met het tweede gedeelte van de TAK Woordvorming, een taak waarbij voltooid deelwoorden worden uitgelokt, onderzocht waarin het type foute antwoorden tussen deze beide groepen verschilt. Uit de resultaten blijkt dat de SLI groep wezenlijk meer foute antwoorden geeft dan de groep met normaal ontwikkelende kinderen. Beide groepen maken de meeste fouten bij de onregelmatige werkwoorden. De groep met normaal ontwikkelende kinderen produceert vaker het prefix ge- dan de SLI groep. De SLI groep maakt meer fouten bij de vervoeging van het voltooid deelwoord, vooral met de prefixen, stammen en suffixen. Het lijkt er echter niet op dat de SLI kinderen meer dan de normaal ontwikkelende kinderen moeite hebben met consonantclusters op het eind van een woord. Wel is het duidelijk dat er in het type antwoorden van de SLI groep meer variatie is dan bij de groep met normaal ontwikkelende kinderen. Beide groepen maken productieve fouten, zeggen andere voltooid deelwoorden en andere woorden, maar bij de SLI kinderen komt het ook voor dat het antwoord onduidelijk is of dat ze het antwoord niet weten. Opvallend is, dat de SLI kinderen meer infinitieven gebruiken dan de normaal ontwikkelende kinderen, al zijn deze vormen ambigu.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent672439
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleProductie van voltooid deelwoorden bij normaal ontwikkelende kinderen en SLI kinderen
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSleutelwoorden: SLI, normaal ontwikkelende kinderen, voltooid deelwoorden, type fouten.
dc.subject.courseuuTaal- en cultuurstudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record