View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het Verband Tussen Feedback op Inhoud en Verbetering van Tekstkwaliteit over Versies

        Thumbnail
        View/Open
        Eindwerkstuk Jordi Peters.pdf (1.284Mb)
        Publication date
        2014
        Author
        Peters, J.T.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek stond de vraag of er een verband is tussen feedback op inhoud en verbetering van tekstkwaliteit centraal. Daarnaast is ook de wijze waarop leerkrachten feedback geven geanalyseerd. Dit is onderzocht door de feedback van twee leerkrachten op de schrijfopdrachten van 24 leerlingen zowel kwantitatief als kwalitatief te analyseren. Uit de kwantitatieve analyse is gekomen dat er geen verband is tussen feedback op inhoud en verbetering van tekstkwaliteit. Daarnaast is geconcludeerd dat leerkrachten gemiddeld 2,41 keer feedback op inhoudelijke kenmerken gaven tegenover 2,33 keer feedback op oppervlakkige kenmerken. Na de kwalitatieve analyse is vervolgens gesuggereerd dat het niet vinden van een verband komt doordat leerkrachten zich bij het geven van feedback niet richten op de grootste inhoudelijke tekortkomingen en tevens eerst andersoortige feedback noemen voordat de feedback op inhoud wordt gegeven. Vervolgens is gesteld dat deze tekortkomingen in het geven van feedback mogelijkerwijs voortkomen door het ten onrechte vaak toepassen van feedback op inhoudelijke kenmerken. Hierdoor kunnen leerkrachten namelijk niet de kwaliteit van de tekst bepalen, waardoor effectief feedback geven ook haast onmogelijk wordt. Er is aanbevolen leerkrachten te scholen in het geven van feedback op inhoud, zodat de feedback hoogstwaarschijnlijk efficiënter wordt en de leerprestatie dus groter.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17434
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo