View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        WhatsApp versus eh.. Voicemail

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie Jantien Minderhoud.pdf (701.1Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Minderhoud, J.P.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze bachelorscriptie onderzoek ik wat de effecten zijn van gevulde pauzes enerzijds en vloeiende taal anderzijds op de waardering van slechtnieuwsberichten. Daarnaast heb ik gekeken naar de rol die de media WhatsApp en voicemail hierop hebben. Ik heb een experiment uitgevoerd waarbij 86 respondenten een slechtnieuwsbericht via een Whatsapp-bericht of via een voicemailbericht gepresenteerd kregen en daarna in een vragenlijst hun gedachten en waarderingen over het bericht konden invullen. Er zijn geen effecten gevonden op de waardering van de sociale vaardigheden van de zender of op de aanvaarding van de boodschap door de ontvanger. Wel werd duidelijk dat het voicemailbericht hoger scoort op de kwaliteit van de vorm dan het WhatsApp-bericht. Daarnaast bleek dat gevulde pauzes bij het WhatsApp-bericht een negatief effect hebben op de waardering van de kwaliteit van de vorm. Bij zowel de geschreven als gesproken versie zorgen pauzes ervoor dat de zender als minder capabel geacht wordt. Er is geen bewijs gevonden voor de verwachting dat een gevulde pauze leidt tot het beter memoriseren van informatie. Tot slot is uit directe bevraging gebleken dat voor het ontvangen van een slechtnieuwsbericht de voorkeur van kanaal ligt bij voicemail en niet bij WhatsApp.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17430
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo