Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorJansen, Frank
dc.contributor.authorMinderhoud, J.P.
dc.date.accessioned2014-08-04T17:00:30Z
dc.date.available2014-08-04T17:00:30Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17430
dc.description.abstractIn deze bachelorscriptie onderzoek ik wat de effecten zijn van gevulde pauzes enerzijds en vloeiende taal anderzijds op de waardering van slechtnieuwsberichten. Daarnaast heb ik gekeken naar de rol die de media WhatsApp en voicemail hierop hebben. Ik heb een experiment uitgevoerd waarbij 86 respondenten een slechtnieuwsbericht via een Whatsapp-bericht of via een voicemailbericht gepresenteerd kregen en daarna in een vragenlijst hun gedachten en waarderingen over het bericht konden invullen. Er zijn geen effecten gevonden op de waardering van de sociale vaardigheden van de zender of op de aanvaarding van de boodschap door de ontvanger. Wel werd duidelijk dat het voicemailbericht hoger scoort op de kwaliteit van de vorm dan het WhatsApp-bericht. Daarnaast bleek dat gevulde pauzes bij het WhatsApp-bericht een negatief effect hebben op de waardering van de kwaliteit van de vorm. Bij zowel de geschreven als gesproken versie zorgen pauzes ervoor dat de zender als minder capabel geacht wordt. Er is geen bewijs gevonden voor de verwachting dat een gevulde pauze leidt tot het beter memoriseren van informatie. Tot slot is uit directe bevraging gebleken dat voor het ontvangen van een slechtnieuwsbericht de voorkeur van kanaal ligt bij voicemail en niet bij WhatsApp.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent717956
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleWhatsApp versus eh.. Voicemail
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordscommunicatiewetenschappen, slechtnieuwsberichten, gevulde pauzes, eh, WhatsApp, voicemail, kanaalvoorkeur
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record