Extra-rol gedrag op de werkvloer: Een kwestie van betrokkenheid en zelfbevestiging? Een onderzoek de invloed van Waarde/Identiteit Motivatie op het verband tussen Affectieve Betrokkenheid en Organizational Citizenship Behavior.
Summary
Om te onderzoeken of het verband tussen affectieve betrokkenheid (AB) en organizational citizenship behavior (OCB) wordt gemodereerd door de motivatie van werknemers om de eigen waarden/identiteit uit te drukken, werden vragenlijsten afgenomen. Tachtig sales- en marketing medewerkers namen deel aan dit onderzoek. Het verwachtte verband tussen AB en individu-gericht OCB bleek significant, tevens werd conform de hypothese een significant verband gevonden tussen AB en organisatie-gericht OCB. Ook het verband tussen waarde/identiteit motivatie en zowel individu-gericht als organisatie-gericht OCB bleek significant. De verwachte moderatie van waarde/identiteit motivatie werd niet gevonden. Het verschil tussen OCB-I en OCB-O is opvallend. Het veronderstelde onderscheid tussen individu-gericht OCB (affectief) en organisatie-gericht OCB (cognitief) kan deze resultaten verklaren. Nader onderzoek naar dit onderscheid is wenselijk.