Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOuden, M. den
dc.contributor.authorSchuurmans, R.L.A.
dc.date.accessioned2014-08-01T17:00:52Z
dc.date.available2014-08-01T17:00:52Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17401
dc.description.abstractOm te onderzoeken of het verband tussen affectieve betrokkenheid (AB) en organizational citizenship behavior (OCB) wordt gemodereerd door de motivatie van werknemers om de eigen waarden/identiteit uit te drukken, werden vragenlijsten afgenomen. Tachtig sales- en marketing medewerkers namen deel aan dit onderzoek. Het verwachtte verband tussen AB en individu-gericht OCB bleek significant, tevens werd conform de hypothese een significant verband gevonden tussen AB en organisatie-gericht OCB. Ook het verband tussen waarde/identiteit motivatie en zowel individu-gericht als organisatie-gericht OCB bleek significant. De verwachte moderatie van waarde/identiteit motivatie werd niet gevonden. Het verschil tussen OCB-I en OCB-O is opvallend. Het veronderstelde onderscheid tussen individu-gericht OCB (affectief) en organisatie-gericht OCB (cognitief) kan deze resultaten verklaren. Nader onderzoek naar dit onderscheid is wenselijk.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent840002
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleExtra-rol gedrag op de werkvloer: Een kwestie van betrokkenheid en zelfbevestiging? Een onderzoek de invloed van Waarde/Identiteit Motivatie op het verband tussen Affectieve Betrokkenheid en Organizational Citizenship Behavior.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsOrganizational Citizenship Behavior; OCB-I; OCB-O; Affectieve Betrokkenheid; Waarde/Identiteit Motivatie
dc.subject.courseuuArbeids- en organisatiepsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record