View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Nieuwe vormen en trends in Computer Mediated Communication

        Thumbnail
        View/Open
        Eindwerkstuk Marieke de Koning (3838102).pdf (1.041Mb)
        Publication date
        2014
        Author
        Koning, M.A.V. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Communicatie via online chatgesprekken is een populaire manier van computer mediated communication (CMC). Ondanks deze grote populariteit stellen vele onderzoekers dat deze communicatievorm problematische eigenschappen heeft, zoals een ongecontroleerde beurtwisselingssequentie en veel overlappende deelgesprekken. Deze eigenschappen bedreigen de samenhang (ook wel discourse coherentie genoemd) en de begrijpelijkheid van chatgesprekken. Om deze problemen te voorkomen gebruiken gespreksdeelnemers mechanismes om toch coherentie in het chatgesprek aan te brengen, zoals addressivity, waarbij gespreksdeelnemers expliciet de naam noemen van de persoon op wie de uiting gericht is. Daarnaast bestaat er tegenwoordig naast het originele, tijdgebaseerde chatgesprek de mogelijkheid om chatgesprekken op onderwerp geordend (threaded) weer te geven. In dit werkstuk wordt een onderzoek naar het effect van addressivity en presentatiemodus op discourse coherentie en tekstbegrip gerapporteerd. Uit de resultaten blijkt dat de aan- of afwezigheid van addressivity geen invloed heeft op hoe lezers van een chatgesprek de discourse coherentie van dat gesprek beoordelen en in hoeverre zij dat gesprek begrijpelijk vinden. Er worden wel significante verschillen op presentatiemodus gevonden. Chatgesprekken die op tijd geordend zijn worden minder coherent en minder begrijpelijk gevonden dan chatgesprekken die op onderwerp gebaseerd zijn.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17384
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo