View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Learning experiences of frontline nurse managers shadowing a colleague; A qualitative study

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis J. Bouma st. nr. 3434796.pdf (149.9Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Bouma, J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dutch Summary / Samenvatting Titel: Leerervaringen van verpleegkundig leidinggevenden die een collega shadowen; Een kwalitatief onderzoek Inleiding. Verpleegkundig leidinggevenden in ziekenhuizen hebben een belangrijke rol bij patiëntveiligheid. Ze kunnen de open communicatie promoten die nodig is om fouten te bekennen, wat van belang is voor patiëntveiligheid. Shadowen werd geïdentificeerd als een veelbelovende manier om te leren patiëntveiligheid te onderzoeken op een niet beoordelende manier. Tot nu toe waren er nog geen studies die de leerervaringen van verpleegkundig leidinggevenden die shadowen gebruiken, onderzochten. Doel. Het doel van dit generieke kwalitatieve onderzoek was de ervaringen te beschrijven van verpleegkundig leidinggevenden met shadowen als leerinstrument en te beschrijven of ze een meer onderzoekende houding ontwikkelden door te shadowen. Onderzoeksvragen. De eerste onderzoeksvraag was: Wat leren verpleegkundig leidinggevenden volgens henzelf van de ervaring van het shadowen van een collega. De tweede: welke praktische zaken zijn er wanneer shadowen wordt gebruikt als leertechniek. Methode. Tussen februari en mei 2012 werden semigestructureerde interviews gehouden met acht verpleegkundige leidinggevenden die één van de anderen had geshadowd. Om categorieën en thema’s te identificeren werd kwalitatieve inhoudsanalyse gedaan. Resultaten. Er werden zes categorieën gevonden betreffende het leren van de shadowervaring. Bewust worden, herkenning, leren observeren en feedback resulteerden in nieuw repertoire, namelijk observeren als onderzoeker en een onderzoekende houding. Plezier en verbinding waren belangrijke voorwaarden voor het succesvolle gebruik van shadowen als leerinstrument. Praktische zaken waren: een veeleisende activiteit, aantekeningen maken en hoe te shadowen. Conclusie. Deze studie is de eerste die inzicht geeft in wat verpleegkundig leidinggevenden kunnen leren van het shadowen van een collega en is de eerste die een onderzoekende houding koppelt aan patiëntveiligheid als een mogelijk verbeterde uitkomst. Aanbevelingen. Nader onderzoek is nodig naar de duurzaamheid van het effect van shadowen en naar de invloed van een onderzoekende houding op patiëntveiligheid. De resultaten van dit onderzoek ondersteunen het advies aan management om shadowen als leerinstrument voor verpleegkundig leidinggevenden te gaan gebruiken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17322
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo