Learning experiences of frontline nurse managers shadowing a colleague; A qualitative study
Summary
Dutch Summary / Samenvatting
Titel: Leerervaringen van verpleegkundig leidinggevenden die een collega shadowen; Een kwalitatief onderzoek
Inleiding. Verpleegkundig leidinggevenden in ziekenhuizen hebben een belangrijke rol bij patiëntveiligheid. Ze kunnen de open communicatie promoten die nodig is om fouten te bekennen, wat van belang is voor patiëntveiligheid. Shadowen werd geïdentificeerd als een veelbelovende manier om te leren patiëntveiligheid te onderzoeken op een niet beoordelende manier. Tot nu toe waren er nog geen studies die de leerervaringen van verpleegkundig leidinggevenden die shadowen gebruiken, onderzochten.
Doel. Het doel van dit generieke kwalitatieve onderzoek was de ervaringen te beschrijven van verpleegkundig leidinggevenden met shadowen als leerinstrument en te beschrijven of ze een meer onderzoekende houding ontwikkelden door te shadowen.
Onderzoeksvragen. De eerste onderzoeksvraag was: Wat leren verpleegkundig leidinggevenden volgens henzelf van de ervaring van het shadowen van een collega. De tweede: welke praktische zaken zijn er wanneer shadowen wordt gebruikt als leertechniek.
Methode. Tussen februari en mei 2012 werden semigestructureerde interviews gehouden met acht verpleegkundige leidinggevenden die één van de anderen had geshadowd. Om categorieën en thema’s te identificeren werd kwalitatieve inhoudsanalyse gedaan.
Resultaten. Er werden zes categorieën gevonden betreffende het leren van de shadowervaring. Bewust worden, herkenning, leren observeren en feedback resulteerden in nieuw repertoire, namelijk observeren als onderzoeker en een onderzoekende houding. Plezier en verbinding waren belangrijke voorwaarden voor het succesvolle gebruik van shadowen als leerinstrument. Praktische zaken waren: een veeleisende activiteit, aantekeningen maken en hoe te shadowen.
Conclusie. Deze studie is de eerste die inzicht geeft in wat verpleegkundig leidinggevenden kunnen leren van het shadowen van een collega en is de eerste die een onderzoekende houding koppelt aan patiëntveiligheid als een mogelijk verbeterde uitkomst.
Aanbevelingen. Nader onderzoek is nodig naar de duurzaamheid van het effect van shadowen en naar de invloed van een onderzoekende houding op patiëntveiligheid. De resultaten van dit onderzoek ondersteunen het advies aan management om shadowen als leerinstrument voor verpleegkundig leidinggevenden te gaan gebruiken.