Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLalleman, P.
dc.contributor.authorBouma, J.
dc.date.accessioned2012-08-31T17:01:15Z
dc.date.available2012-08-31
dc.date.available2012-08-31T17:01:15Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17322
dc.description.abstractDutch Summary / Samenvatting Titel: Leerervaringen van verpleegkundig leidinggevenden die een collega shadowen; Een kwalitatief onderzoek Inleiding. Verpleegkundig leidinggevenden in ziekenhuizen hebben een belangrijke rol bij patiëntveiligheid. Ze kunnen de open communicatie promoten die nodig is om fouten te bekennen, wat van belang is voor patiëntveiligheid. Shadowen werd geïdentificeerd als een veelbelovende manier om te leren patiëntveiligheid te onderzoeken op een niet beoordelende manier. Tot nu toe waren er nog geen studies die de leerervaringen van verpleegkundig leidinggevenden die shadowen gebruiken, onderzochten. Doel. Het doel van dit generieke kwalitatieve onderzoek was de ervaringen te beschrijven van verpleegkundig leidinggevenden met shadowen als leerinstrument en te beschrijven of ze een meer onderzoekende houding ontwikkelden door te shadowen. Onderzoeksvragen. De eerste onderzoeksvraag was: Wat leren verpleegkundig leidinggevenden volgens henzelf van de ervaring van het shadowen van een collega. De tweede: welke praktische zaken zijn er wanneer shadowen wordt gebruikt als leertechniek. Methode. Tussen februari en mei 2012 werden semigestructureerde interviews gehouden met acht verpleegkundige leidinggevenden die één van de anderen had geshadowd. Om categorieën en thema’s te identificeren werd kwalitatieve inhoudsanalyse gedaan. Resultaten. Er werden zes categorieën gevonden betreffende het leren van de shadowervaring. Bewust worden, herkenning, leren observeren en feedback resulteerden in nieuw repertoire, namelijk observeren als onderzoeker en een onderzoekende houding. Plezier en verbinding waren belangrijke voorwaarden voor het succesvolle gebruik van shadowen als leerinstrument. Praktische zaken waren: een veeleisende activiteit, aantekeningen maken en hoe te shadowen. Conclusie. Deze studie is de eerste die inzicht geeft in wat verpleegkundig leidinggevenden kunnen leren van het shadowen van een collega en is de eerste die een onderzoekende houding koppelt aan patiëntveiligheid als een mogelijk verbeterde uitkomst. Aanbevelingen. Nader onderzoek is nodig naar de duurzaamheid van het effect van shadowen en naar de invloed van een onderzoekende houding op patiëntveiligheid. De resultaten van dit onderzoek ondersteunen het advies aan management om shadowen als leerinstrument voor verpleegkundig leidinggevenden te gaan gebruiken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent153566 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.titleLearning experiences of frontline nurse managers shadowing a colleague; A qualitative study
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsKeywords: Nursing
dc.subject.keywordsFrontline nurse managers
dc.subject.keywordsShadowing
dc.subject.keywordsLearning
dc.subject.keywordsQualitative research Trefwoorden: Verpleegkunde
dc.subject.keywordsVerpleegkundig Leidinggevenden
dc.subject.keywordsShadowing
dc.subject.keywordsLeren
dc.subject.keywordsKwalitatief onderzoek.
dc.subject.courseuuVerplegingswetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record