View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Leren schrijven met DODO. Een exploratief onderzoek naar de effectiviteit van de DODO-lessenmethode.

        Thumbnail
        View/Open
        Eindwerkstuk_Thyrze_van_Onna.pdf (1.206Mb)
        Publication date
        2014
        Author
        Onna, T.D. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Uit onderzoek van de Inspectie van Onderwijs blijkt dat de schrijfvaardigheid van de bovenbouw van de basisschool onder de maat is en bovendien te weinig aandacht krijgt. Om deze reden is een nieuwe lesmethode ontwikkeld om leerlingen beter te leren schrijven. Het huidige onderzoek maakt deel uit van een serie onderzoeken naar de effectiviteit van deze nieuwe lesmethode Tekster door middel van gedragsobservaties. De hoofdvraag van het huidige onderzoek betreft de vraag of de strategie DODO die gebruikt wordt voor de lesmethode van groep 7 afgestemd is op het werk- en denkniveau van de leerlingen in deze groep. Via observatieschema's zijn zes groepen 7 geobserveerd. Na de lessen hebben de leerlingen een vragenlijst ingevuld. Uit het onderzoek blijkt dat de schrijfstrategie DODO goed is afgestemd op het werkniveau van de leerlingen uit groep 7. De leerlingen zijn geconcentreerd bezig met de opdrachten, zijn positief over de gegeven lessen en vinden de opdrachten duidelijk. Wel wordt er om hulp gevraagd. Aangezien dit voornamelijk voorkomt tijdens de lesonderdelen wanneer de leerlingen zelfstandig aan de slag moeten, is dit echter niet verrassend.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17026
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo