Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEvers-Vermeul, J.
dc.contributor.authorOnna, T.D. van
dc.date.accessioned2014-07-23T17:00:50Z
dc.date.available2014-07-23T17:00:50Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17026
dc.description.abstractUit onderzoek van de Inspectie van Onderwijs blijkt dat de schrijfvaardigheid van de bovenbouw van de basisschool onder de maat is en bovendien te weinig aandacht krijgt. Om deze reden is een nieuwe lesmethode ontwikkeld om leerlingen beter te leren schrijven. Het huidige onderzoek maakt deel uit van een serie onderzoeken naar de effectiviteit van deze nieuwe lesmethode Tekster door middel van gedragsobservaties. De hoofdvraag van het huidige onderzoek betreft de vraag of de strategie DODO die gebruikt wordt voor de lesmethode van groep 7 afgestemd is op het werk- en denkniveau van de leerlingen in deze groep. Via observatieschema's zijn zes groepen 7 geobserveerd. Na de lessen hebben de leerlingen een vragenlijst ingevuld. Uit het onderzoek blijkt dat de schrijfstrategie DODO goed is afgestemd op het werkniveau van de leerlingen uit groep 7. De leerlingen zijn geconcentreerd bezig met de opdrachten, zijn positief over de gegeven lessen en vinden de opdrachten duidelijk. Wel wordt er om hulp gevraagd. Aangezien dit voornamelijk voorkomt tijdens de lesonderdelen wanneer de leerlingen zelfstandig aan de slag moeten, is dit echter niet verrassend.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1265173
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleLeren schrijven met DODO. Een exploratief onderzoek naar de effectiviteit van de DODO-lessenmethode.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsDODO; schrijfstrategie; gedragsobservaties; schrijfvaardigheid; Tekster; basisonderwijs; denkniveau; werkniveau
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record