Twitter: het ‘kippenhok’ van BOER ZOEKT VROUW: Hoe kijkers van BZV participeren in de finale uitzending door middel van Twitter.
Summary
Het succesvolle programma BOER ZOEKT VROUW heeft het afgelopen seizoen met zijn internationale editie 4.303.000 kijkers getrokken die nieuwsgierig waren naar de ontknoping van het datingprogramma. Naast het aantal kijkers was de populariteit van het programma ook terug te zien op Twitter, tijdens de finale uitzending was #bzv namelijk ‘trending topic’ op Twitter. Nieuwe technologieën zoals Twitter worden tegenwoordig aanvullend gebruikt op televisie, waarbij kijkers kunnen participeren in de uitzending en doorlopend commentaar kunnen geven. In dit bachelor eindwerkstuk wordt gekeken hoe kijkers van BZV participeren in de finale uitzending door middel van Twitter. Hierbij zal de term ‘participatiecultuur’ van Jenkins (2006) als uitgangspunt dienen voor het onderzoek. In dit onderzoek zullen de tweets die geplaatst zijn tijdens de uitzending geanalyseerd om antwoord te krijgen op de vraag hoe de kijkers participeren in de uitzending.