View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Zwarte bladzijden door een roze bril: Schaduwkanten van het Nederlandse koloniale verleden in de eenentwintigste-eeuwse geschiedeniscanons van het voortgezet onderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Zwarte bladzijden door een roze bril (Sanne Kwakernaak, 3701271).pdf (485.3Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Kwakernaak, S.K.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Schaduwkanten van het verleden worden door gemeenschappen graag vergeten. Deze scriptie gaat in op het Nederlandse koloniale verleden, zijn schaduwkanten en de manier waarop het Nederlands voortgezet onderwijs in de canons van de eenentwintigste eeuw omgaat met dit verleden. De vraag die centraal staat is: doen de eenentwintigste-eeuwse geschiedeniscanons van het voortgezet onderwijs recht aan de schaduwkanten van het Nederlandse koloniale verleden? Met theorieën over herinneren, canon en trauma wordt een beeld geschetst van de Nederlandse omgang met het koloniale verleden. Aan de hand hiervan wordt de omgang van de tijdvakkencanon en venstercanon met dit verleden kritisch geanalyseerd. Tot slot biedt de scriptie een voorstel voor een nieuwe methode waarmee het Nederlandse koloniale onderwijs op een betere manier onderwezen kan worden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16993
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo