Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPelgrom, A.
dc.contributor.authorKwakernaak, S.K.
dc.date.accessioned2014-07-22T17:00:44Z
dc.date.available2014-07-22T17:00:44Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16993
dc.description.abstractSchaduwkanten van het verleden worden door gemeenschappen graag vergeten. Deze scriptie gaat in op het Nederlandse koloniale verleden, zijn schaduwkanten en de manier waarop het Nederlands voortgezet onderwijs in de canons van de eenentwintigste eeuw omgaat met dit verleden. De vraag die centraal staat is: doen de eenentwintigste-eeuwse geschiedeniscanons van het voortgezet onderwijs recht aan de schaduwkanten van het Nederlandse koloniale verleden? Met theorieën over herinneren, canon en trauma wordt een beeld geschetst van de Nederlandse omgang met het koloniale verleden. Aan de hand hiervan wordt de omgang van de tijdvakkencanon en venstercanon met dit verleden kritisch geanalyseerd. Tot slot biedt de scriptie een voorstel voor een nieuwe methode waarmee het Nederlandse koloniale onderwijs op een betere manier onderwezen kan worden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent496989
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleZwarte bladzijden door een roze bril: Schaduwkanten van het Nederlandse koloniale verleden in de eenentwintigste-eeuwse geschiedeniscanons van het voortgezet onderwijs
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordskoloniaal verleden, schaduwkanten, voortgetzet onderwijs, canon, tijdvakkencanon, venstercanon, trauma, daderstrauma, dubbel en drievoudig serieel positie-effect
dc.subject.courseuuCultuurgeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record