View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Programmeurs aan het woord. 'Programming philosophies' van Nederlands- en Vlaams Limburgse arthouse vertoners.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis, Denise Peters, final final.pdf (1.121Mb)
        Publication date
        2014
        Author
        Peters, D.B.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek draait om de centrale vraagstelling: welke ‘programming philosophies’ liggen besloten in de keuzes die programmeurs van arthouse vertoners in Nederlands- en Vlaams Limburg maken voor hun filmprogrammering? Ter beantwoording van deze hoofdvraag worden twee deelvragen gesteld: hoe ziet het instituut van de arthouse vertoning eruit en hoe krijgen de ‘programming philosophies’ van arthouse programmeurs daarbinnen vorm?; waaruit bestaat de habitus die de ‘programming philosophies’ van arthouse programmeurs in Nederlands- en Vlaams Limburg beïnvloedt, waarop zij hun keuzes voor de programmering baseren? De ideologieën van de programmeurs van arthouse vertoners worden doorgrond aan de hand van interviews, de onderzoeken van Anneriken Wehrens, Jarl Ahlkvist en Malte Hagener en de theorieën van Pierre Bourdieu en Stuart Hall. Uit een analyse van deze ideologieën aan de hand van Ahlkvists 'programmering philosophies', blijkt dat programmeurs belangrijke actoren zijn in het veld van de filmvertoning die direct verantwoordlijk zijn voor de programmering van arthouse vertoners en voor arthouse vertoning als instituut. Aan het einde van dit onderzoek kan gesteld worden dat de ‘programming philosophies’ esthetiek, publiek, opbrengst en industrie besloten liggen in de keuzes van arthouse programmeurs. De persoonlijke voorkeuren van iedere programmeur, gegrond in habitus en smaak, geven gewicht aan de diverse factoren waar hij of zij op let bij het selecteren van films voor de programmering. Kwaliteit staat voor de programmeurs voorop. Esthetiek is voor programmeurs dus de belangrijkste ‘programming philosophy’ van waaruit de programmering wordt samengesteld. Programmeurs van arthouse vertoners zoeken temidden van een continu veranderend filmklimaat naar manieren om zich te onderscheiden. Ze trachten een kwalitatief waardevolle programmering neer te zetten en een trouw publiek om zich heen te creëren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16986
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo