Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVelden, A.W.T. van der
dc.contributor.advisorBeusekom, A.C.N. van
dc.contributor.advisorSterkenburg, J.C. van
dc.contributor.advisorDolphijn, R.
dc.contributor.authorPeters, D.B.J.
dc.date.accessioned2014-07-22T17:00:37Z
dc.date.available2014-07-22T17:00:37Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16986
dc.description.abstractDit onderzoek draait om de centrale vraagstelling: welke ‘programming philosophies’ liggen besloten in de keuzes die programmeurs van arthouse vertoners in Nederlands- en Vlaams Limburg maken voor hun filmprogrammering? Ter beantwoording van deze hoofdvraag worden twee deelvragen gesteld: hoe ziet het instituut van de arthouse vertoning eruit en hoe krijgen de ‘programming philosophies’ van arthouse programmeurs daarbinnen vorm?; waaruit bestaat de habitus die de ‘programming philosophies’ van arthouse programmeurs in Nederlands- en Vlaams Limburg beïnvloedt, waarop zij hun keuzes voor de programmering baseren? De ideologieën van de programmeurs van arthouse vertoners worden doorgrond aan de hand van interviews, de onderzoeken van Anneriken Wehrens, Jarl Ahlkvist en Malte Hagener en de theorieën van Pierre Bourdieu en Stuart Hall. Uit een analyse van deze ideologieën aan de hand van Ahlkvists 'programmering philosophies', blijkt dat programmeurs belangrijke actoren zijn in het veld van de filmvertoning die direct verantwoordlijk zijn voor de programmering van arthouse vertoners en voor arthouse vertoning als instituut. Aan het einde van dit onderzoek kan gesteld worden dat de ‘programming philosophies’ esthetiek, publiek, opbrengst en industrie besloten liggen in de keuzes van arthouse programmeurs. De persoonlijke voorkeuren van iedere programmeur, gegrond in habitus en smaak, geven gewicht aan de diverse factoren waar hij of zij op let bij het selecteren van films voor de programmering. Kwaliteit staat voor de programmeurs voorop. Esthetiek is voor programmeurs dus de belangrijkste ‘programming philosophy’ van waaruit de programmering wordt samengesteld. Programmeurs van arthouse vertoners zoeken temidden van een continu veranderend filmklimaat naar manieren om zich te onderscheiden. Ze trachten een kwalitatief waardevolle programmering neer te zetten en een trouw publiek om zich heen te creëren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1176484
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleProgrammeurs aan het woord. 'Programming philosophies' van Nederlands- en Vlaams Limburgse arthouse vertoners.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsArthouse, film, vertoning, programmering, programmeur, programming philosophies, filmhuis, ideologie, kwaliteit, Nederlands, Vlaams, Limburg, Jarl Ahlkvist, Anneriken Wehrens, Malte Hagener, Pierre Bourdieu, Stuart Hall.
dc.subject.courseuuFilm- en Televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record