View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Concurrentie in het Enschedese bioscoopbedrijf in een tijd van expansie (1950-1958)

        Thumbnail
        View/Open
        BA eindwerkstuk Kelly Stamborg Concurrentie in het Enschedese bioscoopbedrijf in een tijd van expansie.pdf (1.465Mb)
        Publication date
        2014
        Author
        Stamborg, K.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In tegenstelling tot de vooroorlogse periode is er weinig onderzoek gedaan naar de naoorlogse periode van het Nederlandse bioscoopbedrijf. Om een bijdrage te kunnen leveren aan de naoorlogse geschiedenis van een nationale filmcultuur is het volgens de historicus Allen noodzakelijk om deze te benaderen op lokaal niveau. De jaren vijftig waren voor het Nederlandse bioscoopbedrijf een periode van expansie, zo ook in Enschede. Gedurende de jaren vijftig breidde het Enschedese bioscoopbedrijf zich uit met vier bioscopen en verdwenen er twee. Hoe speelden de bestaande bioscoopexploitanten in op de komst van de nieuwe bioscopen in Enschede gedurende de jaren vijftig? Vanuit een bedrijfs-historisch perspectief is er gekeken naar veranderingen in bedrijfsstrategieën van de bioscoopexploitanten. Filmadvertenties, documenten rond de aanvraag van nieuwe bioscopen uit het NBB-archief en artikelen uit het lokale dagblad Tubantia hebben inzicht verschaft in de veranderingen in de bedrijfsstrategieën op het gebied van concurrentie, technologische innovatie en de filmprogrammering. In 1950 waren er twee bioscoopexploitanten actief in Enschede, de Firma Koper en de Firma Serlie. Uit het onderzoek is gebleken dat de concurrentiestrijd tussen deze twee bioscoopexploitanten groot was. Dit kwam onder andere tot uiting in de bezwaarschriften van de Firma Serlie bij een nieuwe bioscoopaanvraag van de Firma Koper. Zowel de bestaande als de nieuwe bioscopen werden constant voorzien van de nieuwste technologische mogelijkheden op het gebied van de vertoningspraktijk. De komst van de nieuwe bioscopen bleek vooral de bedrijfsstrategieën voor de filmprogrammering te beïnvloeden, zo bleek uit het programmeringsonderzoek. De Firma Serlie paste de filmprogrammering van Cinema Palace aan gedurende de jaren vijftig, zodat deze aansloot bij de gehanteerde programmeringsstrategie van de Firma Koper.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16983
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo