Komt slecht nieuws altijd te vroeg?
Summary
In dit onderzoek is gekeken naar wat de invloed is van het gebruik van twee verschillende soorten gevulde pauzes of een directe uitspraak van bezwaardheid en de kanalen voicemail en e-mail op het verwerken van slecht nieuws. Er is onder andere gekeken naar het begrip van het slechte nieuws, de relatie tussen de zender en de ontvanger, de thoughts over de berichten en de kennis van de correcte informatie. De belangrijkste resultaten zijn onder andere dat noch het gebruik van twee pauzes noch het toepassen van een directe uitspraak hebben geleid tot hoger begrip van het slechte nieuws. Twee gevulde pauzes hebben geen invloed op de hoeveelheid juiste informatie die wordt onthouden, niet voor het voicemailbericht en ook niet voor het e-mailbericht. Het e-mailbericht zorgt wel voor een hoger begrip van het slechte nieuws en krijgt een hogere score op de relatie tussen zender en ontvanger dan het voicemailbericht. Het voicemailbericht heeft voor meer negatieve thoughts gezorgd dan het e-mailbericht. De hoogopgeleide proefpersonen verwerken het bericht op een centrale manier: ze hebben meer thoughts over het bericht en ze onthouden meer correcte informatie dan de laagopgeleiden.