Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorJansen, F
dc.contributor.authorSelms, E.L.I. van
dc.date.accessioned2014-07-21T17:00:33Z
dc.date.available2014-07-21T17:00:33Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16969
dc.description.abstractIn dit onderzoek is gekeken naar wat de invloed is van het gebruik van twee verschillende soorten gevulde pauzes of een directe uitspraak van bezwaardheid en de kanalen voicemail en e-mail op het verwerken van slecht nieuws. Er is onder andere gekeken naar het begrip van het slechte nieuws, de relatie tussen de zender en de ontvanger, de thoughts over de berichten en de kennis van de correcte informatie. De belangrijkste resultaten zijn onder andere dat noch het gebruik van twee pauzes noch het toepassen van een directe uitspraak hebben geleid tot hoger begrip van het slechte nieuws. Twee gevulde pauzes hebben geen invloed op de hoeveelheid juiste informatie die wordt onthouden, niet voor het voicemailbericht en ook niet voor het e-mailbericht. Het e-mailbericht zorgt wel voor een hoger begrip van het slechte nieuws en krijgt een hogere score op de relatie tussen zender en ontvanger dan het voicemailbericht. Het voicemailbericht heeft voor meer negatieve thoughts gezorgd dan het e-mailbericht. De hoogopgeleide proefpersonen verwerken het bericht op een centrale manier: ze hebben meer thoughts over het bericht en ze onthouden meer correcte informatie dan de laagopgeleiden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent434230
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleKomt slecht nieuws altijd te vroeg?
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsslecht nieuws, gevulde pauze, directe uitspraak van bezwaardheid, voicemail, e-mail
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record