View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Predictieve validiteit van sociometrie en leraar-oordelen als screeningsinstrument om antisociaal gedrag te voorspellen.

        Thumbnail
        View/Open
        Droog 3958639.pdf (360.1Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Droog, B.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Antisociaal gedrag vormt een grote zorg voor de samenleving. Wanneer een kind antisociaal gedrag vertoont, zoals bijvoorbeeld pestgedrag of problemen met autoriteit, kan vroegtijdig ingrijpen deze negatieve ontwikkeling doorbreken. SPRINT is een preventief interventieprogramma voor kinderen die antisociaal gedrag vertonen. Voor men echter kan beginnen aan de preventieve interventie is een goede screening cruciaal. In de huidige screening worden alleen leraar-oordelen als screeningsinstrument gebruikt. Het gebruik van leraar-oordelen brengt echter een aantal nadelen met zich mee. In deze studie is er gekeken of die screening kan worden verbeterd door, naast leraar-oordelen, ook een sociometrische taak (kinder-oordelen) te gebruiken als toevoeging aan of vervanging van de lerarenvragenlijsten. Voor het meten van antisociaal gedrag door leraren is de Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) (Goodman, 1997) gebruikt. Sociometrie is gemeten door een sociometrische taak waarbij kinderen oordelen over ruzie maken van hun leeftijdsgenoten. Antisociaal gedrag blijkt redelijk te voorspellen uit leraar-oordelen. Daarnaast blijkt uit deze studie dat het aspect ruzie maken volgens sociometrie van toegevoegde waarde kan zijn boven leraar-oordelen bij het voorspellen van antisociaal gedrag, echter is dit effect gering. Mogelijk zou meer informatie over sociometrie de predictieve validiteit kunnen vergroten bij het screenen van antisociaal gedrag.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16796
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo