Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOrobio de Castro, B.
dc.contributor.advisorRegterschot-von Lindheim, H.
dc.contributor.authorDroog, B.M.
dc.date.accessioned2014-06-26T17:00:26Z
dc.date.available2014-06-26T17:00:26Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16796
dc.description.abstractAntisociaal gedrag vormt een grote zorg voor de samenleving. Wanneer een kind antisociaal gedrag vertoont, zoals bijvoorbeeld pestgedrag of problemen met autoriteit, kan vroegtijdig ingrijpen deze negatieve ontwikkeling doorbreken. SPRINT is een preventief interventieprogramma voor kinderen die antisociaal gedrag vertonen. Voor men echter kan beginnen aan de preventieve interventie is een goede screening cruciaal. In de huidige screening worden alleen leraar-oordelen als screeningsinstrument gebruikt. Het gebruik van leraar-oordelen brengt echter een aantal nadelen met zich mee. In deze studie is er gekeken of die screening kan worden verbeterd door, naast leraar-oordelen, ook een sociometrische taak (kinder-oordelen) te gebruiken als toevoeging aan of vervanging van de lerarenvragenlijsten. Voor het meten van antisociaal gedrag door leraren is de Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) (Goodman, 1997) gebruikt. Sociometrie is gemeten door een sociometrische taak waarbij kinderen oordelen over ruzie maken van hun leeftijdsgenoten. Antisociaal gedrag blijkt redelijk te voorspellen uit leraar-oordelen. Daarnaast blijkt uit deze studie dat het aspect ruzie maken volgens sociometrie van toegevoegde waarde kan zijn boven leraar-oordelen bij het voorspellen van antisociaal gedrag, echter is dit effect gering. Mogelijk zou meer informatie over sociometrie de predictieve validiteit kunnen vergroten bij het screenen van antisociaal gedrag.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent368759
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe Predictieve validiteit van sociometrie en leraar-oordelen als screeningsinstrument om antisociaal gedrag te voorspellen.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsScreening, sociometrie, antisociaal gedrag, preventieve interventie, leraar-oordelen
dc.subject.courseuuKinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record