View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        U bent ‘eh’, helaas ontslagen: experimenteel onderzoek naar de interpretatie en effecten van ‘eh’ in slechtnieuwsberichten.

        Thumbnail
        View/Open
        scriptie_communicatie_nederlands.pdf (440.0Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Vaneveld, P.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Er is veel onderzoek gedaan naar de oorsprong en intentie van de gevulde pauze ‘eh’ bij de spreker. Echter, de interpretatie van ‘eh’ zou de sterk kunnen afwijken van de intentie. ‘Eh’ wordt namelijk veelal gezien als symptoom, i.e. als onvermijdelijk deel van spraak of oprechte moeite met spraak, maar kan evengoed worden geuit met een achterliggende reden. Dit on- derzoek richt zich daarom op de interpretatie van ‘eh’ in slechtnieuwsberichten. Middels ex- perimenteel onderzoek (N = 100) in vijf condities, waarin de natuurlijkheid van ‘eh’ geleidelijk verschuift, wordt de interpretatie van ‘eh’ en het effect hiervan blootgelegd. Een gebruikelijke ‘eh’ in slechtnieuwsberichten werd geïnterpreteerd als symptoom, i.e. als een oprecht of onver- mijdelijk deel van spraak. Deze symptomatische perceptie beïnvloedde verschillende effecten van ‘eh’. Zo resulteerde een minder symptomatische perceptie in een lagere waardering van het bericht, minder instemming met het bericht en een lager beoordeelde communicatieve adequaatheid van de spreker. De kleine schaal en ambigue resultaten maken dit onderzoek vooral een aansporing tot vervolgonderzoek – waarin meer aandacht wordt besteed aan de invloedrijke interpretatie van ‘eh’.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16775
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo