Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorJansen, Frank
dc.contributor.authorVaneveld, P.
dc.date.accessioned2014-06-24T17:00:49Z
dc.date.available2014-06-24T17:00:49Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16775
dc.description.abstractEr is veel onderzoek gedaan naar de oorsprong en intentie van de gevulde pauze ‘eh’ bij de spreker. Echter, de interpretatie van ‘eh’ zou de sterk kunnen afwijken van de intentie. ‘Eh’ wordt namelijk veelal gezien als symptoom, i.e. als onvermijdelijk deel van spraak of oprechte moeite met spraak, maar kan evengoed worden geuit met een achterliggende reden. Dit on- derzoek richt zich daarom op de interpretatie van ‘eh’ in slechtnieuwsberichten. Middels ex- perimenteel onderzoek (N = 100) in vijf condities, waarin de natuurlijkheid van ‘eh’ geleidelijk verschuift, wordt de interpretatie van ‘eh’ en het effect hiervan blootgelegd. Een gebruikelijke ‘eh’ in slechtnieuwsberichten werd geïnterpreteerd als symptoom, i.e. als een oprecht of onver- mijdelijk deel van spraak. Deze symptomatische perceptie beïnvloedde verschillende effecten van ‘eh’. Zo resulteerde een minder symptomatische perceptie in een lagere waardering van het bericht, minder instemming met het bericht en een lager beoordeelde communicatieve adequaatheid van de spreker. De kleine schaal en ambigue resultaten maken dit onderzoek vooral een aansporing tot vervolgonderzoek – waarin meer aandacht wordt besteed aan de invloedrijke interpretatie van ‘eh’.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent450647
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleU bent ‘eh’, helaas ontslagen: experimenteel onderzoek naar de interpretatie en effecten van ‘eh’ in slechtnieuwsberichten.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsCommunicatie; eh; spraak; gevuld pauze; empathie
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record