View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Ehm, ik heb slecht nieuws

        Thumbnail
        View/Open
        Definitieve Versie Scriptie Loes Cost (3590844).pdf (933.7Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Cost, L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze studie onderzoek ik de effecten van de gevulde pauzes ‘eh’ en ‘ehm’ en de communicatiemiddelen e-mail en voicemail op de waardering en het onthouden van een slechtnieuwsbericht. Op basis van eerder onderzoek van Jansen & Janssen (2013a), Groenbroek (2013) en Fox Tree (2001) verwacht ik dat het toevoegen van een gevulde pauze leidt tot een hogere waardering van het bericht. Uit de resultaten blijkt dat respondenten met de gevulde pauze ‘ehm’ in het slechtnieuwsbericht de zender meer moed toeschrijven dan de respondenten met de gevulde pauze ‘eh’ of geen pauze. Verder verwacht ik op basis van de eerdere onderzoeken dat de toevoeging van een gevulde pauze helpt bij het onthouden van elementen uit de tekst. Dit blijkt voor de gevulde pauze ‘ehm’ in de e-mailconditie inderdaad het geval te zijn. Respondenten met de gevulde pauze ‘ehm’ in de e-mailconditie hebben de vragen over inhoudselementen na de pauzeconditie gemiddeld beter beantwoord dan de respondenten met de gevulde pauze ‘eh’ in de e-mailconditie. Daarnaast bleek dat de respondenten met de gevulde pauze ‘ehm’ de vragen na de pauzeconditie gemiddeld beter hebben beantwoord dan de respondenten met de gevulde pauze ‘ehm’ in de voicemailconditie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16652
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo