Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorJansen, F.
dc.contributor.authorCost, L.
dc.date.accessioned2014-05-22T17:00:49Z
dc.date.available2014-05-22T17:00:49Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16652
dc.description.abstractIn deze studie onderzoek ik de effecten van de gevulde pauzes ‘eh’ en ‘ehm’ en de communicatiemiddelen e-mail en voicemail op de waardering en het onthouden van een slechtnieuwsbericht. Op basis van eerder onderzoek van Jansen & Janssen (2013a), Groenbroek (2013) en Fox Tree (2001) verwacht ik dat het toevoegen van een gevulde pauze leidt tot een hogere waardering van het bericht. Uit de resultaten blijkt dat respondenten met de gevulde pauze ‘ehm’ in het slechtnieuwsbericht de zender meer moed toeschrijven dan de respondenten met de gevulde pauze ‘eh’ of geen pauze. Verder verwacht ik op basis van de eerdere onderzoeken dat de toevoeging van een gevulde pauze helpt bij het onthouden van elementen uit de tekst. Dit blijkt voor de gevulde pauze ‘ehm’ in de e-mailconditie inderdaad het geval te zijn. Respondenten met de gevulde pauze ‘ehm’ in de e-mailconditie hebben de vragen over inhoudselementen na de pauzeconditie gemiddeld beter beantwoord dan de respondenten met de gevulde pauze ‘eh’ in de e-mailconditie. Daarnaast bleek dat de respondenten met de gevulde pauze ‘ehm’ de vragen na de pauzeconditie gemiddeld beter hebben beantwoord dan de respondenten met de gevulde pauze ‘ehm’ in de voicemailconditie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent956206
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEhm, ik heb slecht nieuws
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsehm, eh, gevulde pauzes, e-mail, voicemail, slechtnieuwsberichten, slecht nieuws, gevulde pauze
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record