View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Publieksdiplomatie via Sociale media #paradox#悖论#; Een vergelijkend onderzoek naar de inzet van sociale media voor de uitvoering van publieksdiplomatie door de Nederlandse ambassades in China, de Verenigde Staten en Groot-Brittannië.

        Thumbnail
        View/Open
        QYFan 4002512 Scriptie finale versie.docx (778.4Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Fan, Q.Y.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De revolutie in communicatie- en informatietechnologieën heeft gevolgen voor de diplomatie en internationale politiek. Hierdoor is de tijd waarin diplomaten de enigen zijn die beslissingen maken over hun land voorbij. Op het Web 2.0 heeft iedereen een stem en daar wil de Nederlandse overheid ook aan bijdragen. Daarom profileren ook zij zich veelvuldig op de sociale media. Het doel van hun aanwezigheid is om een dialoog aan te gaan met het buitenlandse publiek, een positief beeld van Nederland te creëren en de bilaterale relaties te versterken. Deze vorm van diplomatie wordt publieksdiplomatie (PD) genoemd. In deze scriptie heb ik een onderzoek gedaan naar het gebruik van sociale media voor de uitvoering van PD. De directie communicatie (COM) van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (BZ) heeft verscheidene documenten opgesteld over de omgang met sociale media als post en BZ-medewerker. COM geeft aan de hand van uitgangspunten, regels en kaders een gestandaardiseerd beeld van de beoogde sociale mediapagina. De culturele aanpassing aan het buitenlandse publiek ligt volledig in de handen van de ambassade. De overheid begeeft zich op een platform waar zij de controle over het medium kunnen verliezen en het publiek de touwtjes in handen heeft. Hoe gaat de overheid hiermee om? En is dit medium geschikt voor PD?
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16650
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo