View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        SELECTIVE EFFECTIVENESS OF THE BINDING STUDY ADVICE AT THE FACULTY OF VETERINARY MEDICINE, UTRECHT

        Thumbnail
        View/Open
        selective efficiency of the binding study advice at the faculty of veterinary medicine utrecht - b.m. van der klis.pdf (665.8Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Klis, B.M. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Probleemstelling/achtergrond Sinds 2006 wordt het Bindend Studie Advies (BSA) gebruikt op de Faculteit Diergeneeskunde, Utrecht, als middel voor selectie van studenten na hun eerste studiejaar. Een doel van deze selectie is het uitselecteren van studenten met een minder goed toekomstperspectief, in de hoop dat er een gemotiveerde, sterke groep studenten overblijft. Er zijn weinig studies gepubliceerd die onderzoeken of het BSA ook daadwerkelijk dit doel bereikt. Dit onderzoek poogt het selectieve effectiviteit van het BSA op de Faculteit Diergeneeskunde te evalueren, met als onderzoeksvraag: Heeft het BSA een positief selectief effect dat lijdt tot betere studievoortgang en betere behaalde cijfers? Hierbij werd ook onderzocht of de hoogte van de BSA-norm (het aantal EC waarop het BSA gebaseerd wordt) invloed heeft. Daarnaast werd geëvalueerd hoe studenten die een Aangehouden BSA ontvangen, bedoelt voor studenten die de BSA-norm niet halen maar hier een goede reden voor kunnen aangeven, presteren tijdens de rest van hun studie. Methode/Opzet Examenresultaten en BSA van cohorten 2005-2012 zijn verzameld uit OSIRIS. Studenten werden vergeleken op basis van 3 groeperingen: (1) Vallend onder BSA-regeling (BSAx) of zonder BSA (NoBSA), (2) Gebaseerd op BSA-norm (BSA30, BSA37,5, BSA45), (3) Gebaseerd op ontvangen BSA, (Aangehouden BSA en Positief BSA). Studievoortgang werd geëvalueerd aan de hand van het aantal ECs behaald in jaar 1 en 2, aantal maanden benodigt voor afronding doctoraal of bachelor, behalen propeudese in jaar 1 en uitvalpercentages na start van jaar 2. Uit OSIRIS verkregen EC-gewogen gemiddelden werder vergeleken om gemiddelde cijfers te beoordelen. Resultaten Studenten in groep BSAx presteren in hun eerste twee studiejaar beter op variabelen gerelateerd aan studievoortgang dan studenten in groep NoBSA. De hoogte van het BSA heeft hierbij geen significante invloed. Kijkend naar de tijd benodigd om een bachelor of doctoraal programma af te ronden zijn er echter geen significante verschillen gevonden. Wel is er sprake van minder uitval in latere jaren in groep BSAx. Gemiddelde cijfers lijken niet beïnvloed te worden door de BSA-regeling. Studenten in groep Aangehouden BSA haalden op alle vlakken minder goede scores dan die in groep Positief BSA. Discussie Het onderzoek laat zien dat het BSA positieve selectieve effecten heeft op variabelen gerelateerd studievoortgang. Opvallend is dat afronding van het programma niet bespoedigt wordt door het BSA. Door verschillende factoren kan dit aspect hier mogelijk niet goed belicht zijn. Het BSA lijkt een goede tool voor selectie van studenten na hun eerste jaar.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16625
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo