Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSpruijt, A.
dc.contributor.advisorTeusink, C.A.
dc.contributor.authorKlis, B.M. van der
dc.date.accessioned2014-05-19T17:00:55Z
dc.date.available2014-05-19T17:00:55Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16625
dc.description.abstractProbleemstelling/achtergrond Sinds 2006 wordt het Bindend Studie Advies (BSA) gebruikt op de Faculteit Diergeneeskunde, Utrecht, als middel voor selectie van studenten na hun eerste studiejaar. Een doel van deze selectie is het uitselecteren van studenten met een minder goed toekomstperspectief, in de hoop dat er een gemotiveerde, sterke groep studenten overblijft. Er zijn weinig studies gepubliceerd die onderzoeken of het BSA ook daadwerkelijk dit doel bereikt. Dit onderzoek poogt het selectieve effectiviteit van het BSA op de Faculteit Diergeneeskunde te evalueren, met als onderzoeksvraag: Heeft het BSA een positief selectief effect dat lijdt tot betere studievoortgang en betere behaalde cijfers? Hierbij werd ook onderzocht of de hoogte van de BSA-norm (het aantal EC waarop het BSA gebaseerd wordt) invloed heeft. Daarnaast werd geëvalueerd hoe studenten die een Aangehouden BSA ontvangen, bedoelt voor studenten die de BSA-norm niet halen maar hier een goede reden voor kunnen aangeven, presteren tijdens de rest van hun studie. Methode/Opzet Examenresultaten en BSA van cohorten 2005-2012 zijn verzameld uit OSIRIS. Studenten werden vergeleken op basis van 3 groeperingen: (1) Vallend onder BSA-regeling (BSAx) of zonder BSA (NoBSA), (2) Gebaseerd op BSA-norm (BSA30, BSA37,5, BSA45), (3) Gebaseerd op ontvangen BSA, (Aangehouden BSA en Positief BSA). Studievoortgang werd geëvalueerd aan de hand van het aantal ECs behaald in jaar 1 en 2, aantal maanden benodigt voor afronding doctoraal of bachelor, behalen propeudese in jaar 1 en uitvalpercentages na start van jaar 2. Uit OSIRIS verkregen EC-gewogen gemiddelden werder vergeleken om gemiddelde cijfers te beoordelen. Resultaten Studenten in groep BSAx presteren in hun eerste twee studiejaar beter op variabelen gerelateerd aan studievoortgang dan studenten in groep NoBSA. De hoogte van het BSA heeft hierbij geen significante invloed. Kijkend naar de tijd benodigd om een bachelor of doctoraal programma af te ronden zijn er echter geen significante verschillen gevonden. Wel is er sprake van minder uitval in latere jaren in groep BSAx. Gemiddelde cijfers lijken niet beïnvloed te worden door de BSA-regeling. Studenten in groep Aangehouden BSA haalden op alle vlakken minder goede scores dan die in groep Positief BSA. Discussie Het onderzoek laat zien dat het BSA positieve selectieve effecten heeft op variabelen gerelateerd studievoortgang. Opvallend is dat afronding van het programma niet bespoedigt wordt door het BSA. Door verschillende factoren kan dit aspect hier mogelijk niet goed belicht zijn. Het BSA lijkt een goede tool voor selectie van studenten na hun eerste jaar.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoen
dc.titleSELECTIVE EFFECTIVENESS OF THE BINDING STUDY ADVICE AT THE FACULTY OF VETERINARY MEDICINE, UTRECHT
dc.type.contentDoctoral Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsBSA, bindend, studie, advies, selectief, effect, effectiviteit, faculteit, diergeneeskunde, universiteit, utrecht, selectie, studenten, bsa-norm, aangehouden, positief, negatief, bachelor, master, doctoraal, uitval, ec, studiepunten, studievoortgang, voortgang, studie, programma, ects, credits, selective, effectiveness, binding, study, advice, faculty, veterinary, medicine, university, students, student, positive, negative, withdraw, program, effects, behaviour, grading, grades, study, progress, curriculum
dc.subject.courseuuDiergeneeskunde


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record