View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        nereL feitaerC. Hoe ervaren leerlingen een creatieve grammaticales Spaans?

        Thumbnail
        View/Open
        PGO Scheres 3212505 - Thuring 3230287 - Wullms 3137295.pdf (1.225Mb)
        Publication date
        2014
        Author
        Scheres, H.E.J.
        Thuring, N.H.
        Wullms, J.M.G.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit artikel is gericht op het onderzoek naar de leerlingervaring bij een creatieve grammaticales binnen het schoolvak Spaans. Het artikel start met een theoretische uiteenzetting over de definitie van creatief onderwijs. Studies van Gardner over meervoudige intelligenties en creativiteit vormen de basis van dit theoretische kader. Dan volgt er een beschrijving van enkele studies die de praktische kant van het creatieve onderwijs belichten. Hoewel er reeds onderzoeken over het onderwerp bestaan, wordt er weinig gesproken over de uitvoering van creatief onderwijs. Hierdoor is er ook nog weinig onderzoek gedaan naar de leerlingervaring binnen dit kader. Dit onderzoek zal zich middels drie ontworpen lessen, leerlingenenquêtes en de directe waarneming van de docenten richten op de leerlingervaring van een creatieve grammaticales bij het vak Spaans. Door het verschil tussen de pretérito perfecto en de pretérito indefinido (de Spaanse verleden tijden) op drie verschillende manieren aan te bieden aan de leerlingen, hebben wij de leerlingervaring onderzocht. Na het analyseren van leerlingenquêtes over hun ervaringen en op basis van de docentwaarnemingen van het leerlingengedrag, geeft het onderzoek meer inzicht in wat de uitwerking van deze lessen is op de leerlingen. Hieruit zal blijken dat de leerlingen de creatieve lessen op emotioneel vlak als positief ervaren. Daarentegen zal dit onderzoek aantonen dat het uitvoeren van creatieve grammaticalessen niet optimaal is voor de inhoudelijke beleving van de les: de leerlingen beleven de les niet direct als een leerervaring op grammaticaal vlak. Tot slot zullen wij voorstellen doen voor vervolgonderzoek.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16520
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo