Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMantingh, E.
dc.contributor.advisorWaveren Hogervorst, C. van
dc.contributor.authorScheres, H.E.J.
dc.contributor.authorThuring, N.H.
dc.contributor.authorWullms, J.M.G.
dc.date.accessioned2014-04-16T17:00:55Z
dc.date.available2014-04-16T17:00:55Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16520
dc.description.abstractDit artikel is gericht op het onderzoek naar de leerlingervaring bij een creatieve grammaticales binnen het schoolvak Spaans. Het artikel start met een theoretische uiteenzetting over de definitie van creatief onderwijs. Studies van Gardner over meervoudige intelligenties en creativiteit vormen de basis van dit theoretische kader. Dan volgt er een beschrijving van enkele studies die de praktische kant van het creatieve onderwijs belichten. Hoewel er reeds onderzoeken over het onderwerp bestaan, wordt er weinig gesproken over de uitvoering van creatief onderwijs. Hierdoor is er ook nog weinig onderzoek gedaan naar de leerlingervaring binnen dit kader. Dit onderzoek zal zich middels drie ontworpen lessen, leerlingenenquêtes en de directe waarneming van de docenten richten op de leerlingervaring van een creatieve grammaticales bij het vak Spaans. Door het verschil tussen de pretérito perfecto en de pretérito indefinido (de Spaanse verleden tijden) op drie verschillende manieren aan te bieden aan de leerlingen, hebben wij de leerlingervaring onderzocht. Na het analyseren van leerlingenquêtes over hun ervaringen en op basis van de docentwaarnemingen van het leerlingengedrag, geeft het onderzoek meer inzicht in wat de uitwerking van deze lessen is op de leerlingen. Hieruit zal blijken dat de leerlingen de creatieve lessen op emotioneel vlak als positief ervaren. Daarentegen zal dit onderzoek aantonen dat het uitvoeren van creatieve grammaticalessen niet optimaal is voor de inhoudelijke beleving van de les: de leerlingen beleven de les niet direct als een leerervaring op grammaticaal vlak. Tot slot zullen wij voorstellen doen voor vervolgonderzoek.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1284974
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titlenereL feitaerC. Hoe ervaren leerlingen een creatieve grammaticales Spaans?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsmeervoudige intelligentie; Gardner; creatief onderwijs; Spaans; grammaticaonderwijs
dc.subject.courseuuLeraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Spaans


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record