Spreekangst bij gespreksvaardigheidstoetsing
Summary
Wanneer men vreemde-taallessen geeft of observeert komt naar voren dat veel leerlingen het praten in de vreemde taal eng vinden, zowel bij gesprekjes in de klas als bij verschillende toetsvorm situaties. Om deze reden hebben wij in dit onderzoek gekeken welke contextuele factoren angst veroorzaken binnen de toetsing van gespreksvaardigheid Moderne Vreemde Talen bij leerlingen uit de bovenbouw van de Havo en het Vwo. Allereerst zijn er interviews met verschillende docenten afgenomen om de verschillende contextuele factoren te ontdekken. Vervolgens hebben we leerlingen gevraagd welke factoren angst opwekken. Tevens hebben we leerlingen gevraagd naar hun persoonlijke voorkeuren om zo van binnenuit te kunnen zien wat bij leerlingen angst opwekt. Dit alles tezamen had als doel om aanbevelingen voor gespreksvaardigheidstoetsing Moderne Vreemde Talen te formuleren. Leerlingen hechten grote waarde aan keuzevrijheid, duidelijkheid en een prettige sfeer en in mindere mate aan de afkomst van de docent en of het mondeling wordt opgenomen.