View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Kernbekwaamheden voor filosoferen binnen het voortgezet onderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        PGO Bornebroek 3086607 - Van Dijken 4039637 - Lensen 3007286.pdf (550.0Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Bornebroek, B.J.
        Dijken, N.E. van
        Lensen, J.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit artikel wordt de vraag beantwoord wat filosoferen binnen de context van het voortgezet onderwijs (VO) behelst. Daartoe worden eerst een aantal karakteristieken van filosofisch denken beschreven. Vervolgens wordt het verschil tussen filosoferen op de universiteit en filosoferen binnen het VO aangegeven: filosoferen binnen het VO is een groepsproces. Hierna worden vaardigheden geformuleerd die karakteristiek zijn voor filosoferen binnen het VO. Deze vaardigheden worden vervolgens gecategoriseerd onder een drietal kernbekwaamheden: Reflexiviteit, Open houding en Divergent denken. Deze kernbekwaamheden geven aan wat filosoferen binnen het VO inhoudt. In een addendum wordt tenslotte een eerste aanzet gegeven voor ontwerpprincipes die als beginsel kunnen dienen voor het didactiseren van deze kernbekwaamheden. Hierin komt de gezamenlijkheid die filosoferen binnen het VO kenmerkt opnieuw naar voren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16510
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo