Kernbekwaamheden voor filosoferen binnen het voortgezet onderwijs
Publication date
2014Author
Bornebroek, B.J.
Dijken, N.E. van
Lensen, J.J.
Metadata
Show full item recordSummary
In dit artikel wordt de vraag beantwoord wat filosoferen binnen de context van het voortgezet onderwijs (VO) behelst. Daartoe worden eerst een aantal karakteristieken van filosofisch denken beschreven. Vervolgens wordt het verschil tussen filosoferen op de universiteit en filosoferen binnen het VO aangegeven: filosoferen binnen het VO is een groepsproces. Hierna worden vaardigheden geformuleerd die karakteristiek zijn voor filosoferen binnen het VO. Deze vaardigheden worden vervolgens gecategoriseerd onder een drietal kernbekwaamheden: Reflexiviteit, Open houding en Divergent denken. Deze kernbekwaamheden geven aan wat filosoferen binnen het VO inhoudt. In een addendum wordt tenslotte een eerste aanzet gegeven voor ontwerpprincipes die als beginsel kunnen dienen voor het didactiseren van deze kernbekwaamheden. Hierin komt de gezamenlijkheid die filosoferen binnen het VO kenmerkt opnieuw naar voren.