Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWessels, J.A.
dc.contributor.advisorScager, K.
dc.contributor.authorBornebroek, B.J.
dc.contributor.authorDijken, N.E. van
dc.contributor.authorLensen, J.J.
dc.date.accessioned2014-04-16T17:00:46Z
dc.date.available2014-04-16T17:00:46Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16510
dc.description.abstractIn dit artikel wordt de vraag beantwoord wat filosoferen binnen de context van het voortgezet onderwijs (VO) behelst. Daartoe worden eerst een aantal karakteristieken van filosofisch denken beschreven. Vervolgens wordt het verschil tussen filosoferen op de universiteit en filosoferen binnen het VO aangegeven: filosoferen binnen het VO is een groepsproces. Hierna worden vaardigheden geformuleerd die karakteristiek zijn voor filosoferen binnen het VO. Deze vaardigheden worden vervolgens gecategoriseerd onder een drietal kernbekwaamheden: Reflexiviteit, Open houding en Divergent denken. Deze kernbekwaamheden geven aan wat filosoferen binnen het VO inhoudt. In een addendum wordt tenslotte een eerste aanzet gegeven voor ontwerpprincipes die als beginsel kunnen dienen voor het didactiseren van deze kernbekwaamheden. Hierin komt de gezamenlijkheid die filosoferen binnen het VO kenmerkt opnieuw naar voren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent563286
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleKernbekwaamheden voor filosoferen binnen het voortgezet onderwijs
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsfilosoferen; voortgezet onderwijs; vakdidactiek; vaardigheden; kernbekwaamheden; ontwerpprincipes
dc.subject.courseuuLeraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Filosofie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record