Invloed van de taakverdeling bij een practicum op de leeropbrengst
Publication date
2014Author
Eijkhof, F. van den
Gordijn, A.
Meijer, A.L.
Metadata
Show full item recordSummary
Bij het uitvoeren van een practicum op het middelbaar onderwijs wordt vaak in duo’s gewerkt waarbij er binnen de duo’s een bepaalde taakverdeling is. In dit artikel wordt onderzocht in hoeverre deze taakverdeling invloed heeft op het leerproces. De onderzoeksvraag is of het uitvoeren van een practicum tot een hogere leeropbrengst leidt dan het zien van en meedenken met een practicum. Deze vraag werd onderzocht door in drie klassen van de leerlingen de leerstijlen te meten en ze onder te verdelen in koppels met verschillende taken. De leeropbrengst van het practicum werd gemeten door voor en na het practicum de kennis te testen die aansluit bij de leerdoelen van het practicum. De hoofdconclusie van het onderzoek is dat de leerlingen die een rol toebedeeld hadden gekregen die tegen hun natuurlijke leerstijl in ging, een significant hogere leeropbrengst aan de dag legden. Er worden aanbevelingen voor vervolgonderzoek geformuleerd.