De bruikbaarheid van de schaalmethode om schrijfvaardigheid te beoordelen.
Summary
Dit onderzoek bespreekt een van de meest betrouwbare methodes om schrijfvaardigheid te beoordelen: de schaalbeoordelingsmethode. Tot nu toe is altijd gedacht dat het niet mogelijk is een tekst te beoordelen met een schaal wanneer de ankerteksten verschilde van te beoordelen teksten wat betreft onderwerp en communicatief doel. Deze vraag staat centraal in dit onderzoek: ‘wat is de invloed van de congruentie tussen ankerteksten van een beoordelingsschaal en te beoordelen teksten op de beoordelaarsovereenstemming?’ Om de vraag te kunnen beantwoorden zijn drie tekstsoorten met verschillende onderwerpen en genres door een jury van vijf beoordelaars beoordeeld met dezelfde schaal. Uit het experiment bleek dat de beoordelaarsovereenstemming bij de drie tekstsoorten even hoog was. Dat maakt de beoordelingsschaal een betrouwbaar instrument om schrijfvaardigheid te beoordelen, ook als de ankerteksten en te beoordelen teksten niet congrueren. De uitkomsten van het onderzoek impliceren dat de beoordelingsschaal breder inzetbaar is dan tot nu toe is gedaan, maar omdat in dit onderzoek slechts één beoordelingsschaal is getest, is het niet mogelijk de resultaten te generaliseren.