View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De bruikbaarheid van de schaalmethode om schrijfvaardigheid te beoordelen.

        Thumbnail
        View/Open
        Bijlage 1.docx (101.1Kb)
        Bijlage 2.doc (101Kb)
        Eindwerkstuk Hanneke Liemburg 3607178.pdf (150.5Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Liemburg, H.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek bespreekt een van de meest betrouwbare methodes om schrijfvaardigheid te beoordelen: de schaalbeoordelingsmethode. Tot nu toe is altijd gedacht dat het niet mogelijk is een tekst te beoordelen met een schaal wanneer de ankerteksten verschilde van te beoordelen teksten wat betreft onderwerp en communicatief doel. Deze vraag staat centraal in dit onderzoek: ‘wat is de invloed van de congruentie tussen ankerteksten van een beoordelingsschaal en te beoordelen teksten op de beoordelaarsovereenstemming?’ Om de vraag te kunnen beantwoorden zijn drie tekstsoorten met verschillende onderwerpen en genres door een jury van vijf beoordelaars beoordeeld met dezelfde schaal. Uit het experiment bleek dat de beoordelaarsovereenstemming bij de drie tekstsoorten even hoog was. Dat maakt de beoordelingsschaal een betrouwbaar instrument om schrijfvaardigheid te beoordelen, ook als de ankerteksten en te beoordelen teksten niet congrueren. De uitkomsten van het onderzoek impliceren dat de beoordelingsschaal breder inzetbaar is dan tot nu toe is gedaan, maar omdat in dit onderzoek slechts één beoordelingsschaal is getest, is het niet mogelijk de resultaten te generaliseren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16490
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo