View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Selectie van Mediatoren in de Vreedzame Wijk: Procedures en Effecten

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Verkerk, RM-3700364 en Rooij, TJ de-3481107 en Engelsman, A den-3675513 en Grift, A van der-3686973.pdf (317.4Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Engelsman, A. den
        Grift, A. van der
        Rooij, T.J. de
        Verkerk, R.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit artikel onderzoekt de rol van de selectieprocedures voor leerling mediatoren in het programma van de Vreedzame Wijk. Literatuur laat zien dat deze selectieprocedure een grote rol kan spelen in de werkzaamheid van het bemiddelingsproces. Desondanks is er tot nu toe nog zeer weinig bekend over hoe deze selectie in zijn werk gaat in de Vreedzame Wijk, en de effecten die dit heeft op leerlingen. Met behulp van kwalitatieve en kwantitatieve technieken is deze relatie onderzocht. Er blijken op scholen verschillende selectieprocedures te worden gebruikt, zowel democratisch als niet-democratisch. Deze procedures lijken echter geen effect te hebben op het beeld dat kinderen hebben van leerling-mediatoren. Resultaten tonen geen effect van afwijzing voor de rol van mediator op de participatie in het project. Om deze resultaten te bevestigen is onderzoek met meer respondenten gewenst. In this thesis the role of selection methods for peer-mediators in the project “Vreedzame Wijk” is evaluated. A review of the literature shows that the selection method plays an important role in the efficacy of peer-mediation. Despite these indications, there is still very little known about the selection in the participating schools and the effects this has on students. This thesis explores this issue using qualitative and quantitative methods. Schools appear to be using both democratic and non-democratic methods. The methods do not seem to have a significant effect on the way pupils perceive peer-mediation. Results show no effect of being rejected for the role of peer-mediator on the level of participation in the project. To validate these results research with more participants is needed.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16239
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo