Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHorjus, B.
dc.contributor.advisorBaerveldt, C.
dc.contributor.authorEngelsman, A. den
dc.contributor.authorGrift, A. van der
dc.contributor.authorRooij, T.J. de
dc.contributor.authorVerkerk, R.M.
dc.date.accessioned2014-02-24T18:00:57Z
dc.date.available2014-02-24T18:00:57Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16239
dc.description.abstractDit artikel onderzoekt de rol van de selectieprocedures voor leerling mediatoren in het programma van de Vreedzame Wijk. Literatuur laat zien dat deze selectieprocedure een grote rol kan spelen in de werkzaamheid van het bemiddelingsproces. Desondanks is er tot nu toe nog zeer weinig bekend over hoe deze selectie in zijn werk gaat in de Vreedzame Wijk, en de effecten die dit heeft op leerlingen. Met behulp van kwalitatieve en kwantitatieve technieken is deze relatie onderzocht. Er blijken op scholen verschillende selectieprocedures te worden gebruikt, zowel democratisch als niet-democratisch. Deze procedures lijken echter geen effect te hebben op het beeld dat kinderen hebben van leerling-mediatoren. Resultaten tonen geen effect van afwijzing voor de rol van mediator op de participatie in het project. Om deze resultaten te bevestigen is onderzoek met meer respondenten gewenst. In this thesis the role of selection methods for peer-mediators in the project “Vreedzame Wijk” is evaluated. A review of the literature shows that the selection method plays an important role in the efficacy of peer-mediation. Despite these indications, there is still very little known about the selection in the participating schools and the effects this has on students. This thesis explores this issue using qualitative and quantitative methods. Schools appear to be using both democratic and non-democratic methods. The methods do not seem to have a significant effect on the way pupils perceive peer-mediation. Results show no effect of being rejected for the role of peer-mediator on the level of participation in the project. To validate these results research with more participants is needed.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent325059
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleSelectie van Mediatoren in de Vreedzame Wijk: Procedures en Effecten
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSelectieprocedures; Vreedzame Wijk; Participatie; Afwijzing
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record