View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Functioneren van het aandachtssysteem van kinderen met ernstige spraak- en taalmoeilijkheden

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Kleijn CBW, de-3655075.pdf (270.2Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Kleijn, C.B.W. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond. Kinderen met ESM behalen slechte resultaten waar het gaat om aandacht en ze hebben ook meer tijd nodig voor het verwerven van taalvaardigheden. In deze studie is onderzocht op welke aandachtsaspecten kinderen met ESM slechtere resultaten behalen en wat de relatie is tussen aandachtsproblemen en de taalproductie. Methode. De onderzoeksgroep bestond uit 34 kinderen in de leeftijd van 5;0 t/m 6;11 jaar met een Nederlandstalige opvoeding, een intelligentiequotiënt groter dan 70, een taalachterstand van meer dan 2 standaarddeviaties onder het gemiddelde en onderwijsbeperkingen die worden veroorzaakt door communicatieproblemen. Er zijn zeven taken van de Amsterdamse Neuropsychologische Taken (ANT) afgenomen om het aandachtssysteem te onderzoeken en de taalproductie is onderzocht middels de Schlichting Test voor Taalproductie. Resultaten. Kinderen met ESM behaalden slechtere resultaten op taken waar gerichte aandacht en taalproductie werd gemeten. Er was sprake van een relatie tussen woordontwikkeling en gerichte aandacht, woordontwikkeling en volgehouden aandacht en zinsontwikkeling en alle andere aandachtsaspecten. Conclusie. Kinderen met ESM hebben moeite met taken die gerichte aandacht vereisen. Aangezien er geen slechtere resultaten worden behaald op de andere aandachtsaspecten, kan alleen gerichte aandacht de problemen van kinderen met ESM in de taalproductie verklaren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16090
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo