View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De rol van het geloof in eigen kunnen en het differentiatiegedrag van de leerkracht in de motivatie van leerlingen voor rekenen.

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Marijnissen, M-3679454 en Pylyser, J-F121368 en Verberkt, ACM-3610527.pdf (154.1Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Verberkt, A.C.M.
        Marijnissen, M.
        Pylyser, J.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit artikel wordt ingegaan op de relatie tussen het gedrag van een leerkracht en de motivatie voor rekenen van leerlingen. Volgens de motivatietheorie van Ryan en Deci (2000) kan een leerkracht invloed uitoefenen op de motivatie van zijn leerlingen door aan drie basisbehoeften te voldoen, namelijk verbondenheid, competentie en autonomie. Er wordt onderzocht hoe de leerkracht de motivatie van zijn leerlingen voor rekenen kan vergroten, om hiermee het rekenonderwijs in Nederland te verbeteren. In een grote steekproef (1939 leerlingen, 50.7% meisjes) zijn motivatievragenlijsten afgenomen en bij 87 leerkrachten zijn leerkrachtvragenlijsten afgenomen. Uit dit onderzoek blijkt dat kinderen die minder rekenangst hebben vaker een leerkracht hebben met een hoger vertrouwen in zijn eigen instructie. Jongens en meisjes blijken niet te verschillen in de invloed die de leerkracht heeft op hun motivatie. Uit dit onderzoek wordt geconcludeerd dat scholen aandacht moeten besteden aan de invloed die leerkrachten hebben op hun leerlingen, zodat ieder kind optimaal gemotiveerd wordt tot leren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16087
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo