Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWeijer-Bergsma, E. van de
dc.contributor.authorVerberkt, A.C.M.
dc.contributor.authorMarijnissen, M.
dc.contributor.authorPylyser, J.J.
dc.date.accessioned2014-02-03T18:00:42Z
dc.date.available2014-02-03T18:00:42Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16087
dc.description.abstractIn dit artikel wordt ingegaan op de relatie tussen het gedrag van een leerkracht en de motivatie voor rekenen van leerlingen. Volgens de motivatietheorie van Ryan en Deci (2000) kan een leerkracht invloed uitoefenen op de motivatie van zijn leerlingen door aan drie basisbehoeften te voldoen, namelijk verbondenheid, competentie en autonomie. Er wordt onderzocht hoe de leerkracht de motivatie van zijn leerlingen voor rekenen kan vergroten, om hiermee het rekenonderwijs in Nederland te verbeteren. In een grote steekproef (1939 leerlingen, 50.7% meisjes) zijn motivatievragenlijsten afgenomen en bij 87 leerkrachten zijn leerkrachtvragenlijsten afgenomen. Uit dit onderzoek blijkt dat kinderen die minder rekenangst hebben vaker een leerkracht hebben met een hoger vertrouwen in zijn eigen instructie. Jongens en meisjes blijken niet te verschillen in de invloed die de leerkracht heeft op hun motivatie. Uit dit onderzoek wordt geconcludeerd dat scholen aandacht moeten besteden aan de invloed die leerkrachten hebben op hun leerlingen, zodat ieder kind optimaal gemotiveerd wordt tot leren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent157864
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe rol van het geloof in eigen kunnen en het differentiatiegedrag van de leerkracht in de motivatie van leerlingen voor rekenen.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record