View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Rekenbeleving en Rekenvaardigheid bij Studenten

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Koevoets, SW-3590283 en Pierik, N-3634019 en Trum, LMA-3582833 en Wieringa, HA-3716902.pdf (616.9Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Koevoets, S.W.
        Pierik, N.
        Trum, L.M.A.
        Wieringa, H.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: Uit de literatuur is gebleken dat over de relatie tussen rekenbeleving en rekenvaardigheid weinig bekend is. Dit onderzoek richt zich op de verschillen in rekenbeleving en rekenvaardigheid bij studenten uit het hoger onderwijs. Het doel van dit onderzoek is om na te gaan of er verschillende rekentypen met betrekking tot de rekenbeleving kunnen worden onderscheiden bij studenten en of deze verschillende rekentypen verschillen in (voorbereidende) rekenvaardigheid. De algemene rekenvaardigheid en getalbegrip volgens het model van Dehaene (2001) staan centraal in dit onderzoek. Methode: De rekenbeleving, algemene rekenvaardigheid en het getalbegrip van studenten zijn onderzocht bij 120 participanten. De participanten zijn Nederlandse studenten aan het hoger beroepsonderwijs en wetenschappelijk onderwijs. Resultaten: Op basis van de rekenbeleving zijn vier rekentypen te onderscheiden, namelijk rekenliefhebbers, voorzichtige rekenaars, pragmatische rekenaars en rekenhaters. Uit de resultaten is gebleken dat op de analoge en visueel/verbale vaardigheid en koppeling geen significante verschillen tussen de rekentypen zijn. De vier rekentypen verschillen wel significant op algemene rekenvaardigheid, waarbij rekenliefhebbers het hoogst presteren en rekenhaters het laagst. Conclusie: De vier onderscheiden rekentypen verschillen niet op voorbereidende rekenvaardigheid. Op het gebied van algemene rekenvaardigheid zijn er wel significante verschillen gevonden, die meegenomen kunnen worden bij het vormgeven van vakken op het hoger onderwijs met wiskundige componenten. Hiernaar zou nog meer onderzoek gedaan moeten worden
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16071
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo