dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Slot, E.M. | |
dc.contributor.advisor | Kolkman, M.E. | |
dc.contributor.author | Koevoets, S.W. | |
dc.contributor.author | Pierik, N. | |
dc.contributor.author | Trum, L.M.A. | |
dc.contributor.author | Wieringa, H.A. | |
dc.date.accessioned | 2014-01-30T18:06:47Z | |
dc.date.available | 2014-01-30T18:06:47Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16071 | |
dc.description.abstract | Achtergrond: Uit de literatuur is gebleken dat over de relatie tussen rekenbeleving en rekenvaardigheid weinig bekend is. Dit onderzoek richt zich op de verschillen in rekenbeleving en rekenvaardigheid bij studenten uit het hoger onderwijs. Het doel van dit onderzoek is om na te gaan of er verschillende rekentypen met betrekking tot de rekenbeleving kunnen worden onderscheiden bij studenten en of deze verschillende rekentypen verschillen in (voorbereidende) rekenvaardigheid. De algemene rekenvaardigheid en getalbegrip volgens het model van Dehaene (2001) staan centraal in dit onderzoek. Methode: De rekenbeleving, algemene rekenvaardigheid en het getalbegrip van studenten zijn onderzocht bij 120 participanten. De participanten zijn Nederlandse studenten aan het hoger beroepsonderwijs en wetenschappelijk onderwijs. Resultaten: Op basis van de rekenbeleving zijn vier rekentypen te onderscheiden, namelijk rekenliefhebbers, voorzichtige rekenaars, pragmatische rekenaars en rekenhaters. Uit de resultaten is gebleken dat op de analoge en visueel/verbale vaardigheid en koppeling geen significante verschillen tussen de rekentypen zijn. De vier rekentypen verschillen wel significant op algemene rekenvaardigheid, waarbij rekenliefhebbers het hoogst presteren en rekenhaters het laagst. Conclusie: De vier onderscheiden rekentypen verschillen niet op voorbereidende rekenvaardigheid. Op het gebied van algemene rekenvaardigheid zijn er wel significante verschillen gevonden, die meegenomen kunnen worden bij het vormgeven van vakken op het hoger onderwijs met wiskundige componenten. Hiernaar zou nog meer onderzoek gedaan moeten worden | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 631710 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Rekenbeleving en Rekenvaardigheid bij Studenten | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Rekenbeleving; getalbegrip; algemene rekenvaardigheid; voorbereidende rekenvaardigheid; rekentypen; studenten | |
dc.subject.courseuu | Pedagogische Wetenschappen | |