View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De kwaliteit van het jeugdnetwerk rondom schoolverzuim in de gemeenten Houten en Veghel

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Hoogstede, M-3657078 en Wijk, TA van-3627586.pdf (392.2Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Wijk, T.A. van
        Hoogstede, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In het huidige onderzoek werd de kwaliteit van het jeugdnetwerk rondom schoolverzuim in de gemeenten Houten en Veghel onderzocht. Op dit moment vinden er veel veranderingen plaats in het jeugdnetwerk door de transitie van de jeugdzorg. Het doel van huidig onderzoek was dan ook om in het kader van deze actualiteit verbeterpunten aan te reiken aan hulpverlenende instellingen. Deze verbeterpunten zijn tot stand gekomen vanuit de ervaringen van jongeren. De kwaliteit van het jeugdnetwerk rondom schoolverzuim werd aan de hand van drie vragen onderzocht, deze drie vragen luidden: (1) ‘Welke instellingen vormen het gemeentelijk netwerk ten aanzien van schoolverzuim?’ (2) ‘Wat is de kwaliteit van het aanbod vanuit het gezichtspunt van de jongeren?’ en tot slot (3) ‘Welke inhoudelijke consistenties bestaan er tussen instellingen?’ Aan de hand van interviews met jongeren en met deskundigen is er een antwoord gezocht op deze vragen. De eerste onderzoeksvraag had betrekking op het jeugdnetwerk rondom schoolverzuim in de gemeenten Houten en Veghel. In beide gemeenten komt het jeugdnetwerk en de procedure vanuit de instellingen die zich bevinden in dit jeugdnetwerk overeen met het landelijke netwerk en procedure. De tweede onderzoeksvraag had betrekking op de kwaliteit van het aanbod en is beantwoord aan de hand van twee verwachte inconsistenties, namelijk de tijdsperiode tussen signalering en doorverwijzing en sanctie versus zorg. De kwaliteit van de tijdsperiode tussen signalering en doorverwijzing en de aanpak door zowel de school als de leerplichtambtenaar werd in beide gemeenten op het VO als goed beoordeeld. De kwaliteit van de aanpak door de leerplichtambtenaar voor ROC-leerlingen in Houten werd eveneens als goed beoordeeld. Echter, de kwaliteit van de aanpak van het ROC in de gemeente Houten laat te wensen over. Dit in tegenstelling tot de kwaliteit van de aanpak van het ROC in Veghel. De derde onderzoeksvraag betrof inconsistenties tussen instellingen. In beide gemeenten zijn inconsistenties tussen instellingen gevonden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15783
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo