View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Ouderparticipatie en ouderbetrokkenheid op de scholen van de VPCO. Een diepteonderzoek naar de huidige stand van zaken en het gewenste toekomstperspectief op Curaçao.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Dekker, ME-3650030.pdf (1.051Mb)
        Publication date
        2014
        Author
        Dekker, M.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze studie is onderzocht in hoeverre scholen van de Vereniging voor Protestants Christelijk Onderwijs (VPCO) te Curaçao ouders een rol willen toebedelen in het onderwijs en hoe ze die rol ingevuld willen zien. Ouderparticipatie en ouderbetrokkenheid zijn centrale begrippen die als uitgangspunt zijn genomen om de huidige situatie van scholen in kaart te brengen. De dataverzameling bestaat uit semi-gestructureerde interviews, gegevensbronnen en beleidsdocumenten. Er zijn in totaal twaalf interviews afgenomen onder schooldirecteuren, adjunct-directeuren en oudercommissies. Uit de resultaten van deze studie blijkt dat wanneer scholen lage ouderbetrokkenheid hebben dit een gevolg is van een afwezige samenwerking tussen school en oudercommissie en onvoldoende communicatie. Tevens werd er geen initiatief getoond en verantwoordelijkheid genomen door school of ouders. Voor de scholen die wel een hoge mate van ouderbetrokkenheid hadden, was het takenpakket van de oudercommissie duidelijk en werden er scherpe regels gesteld t.a.v. thuisondersteuning. De scholen informeerden de ouders over aankomende belangrijke proefwerken, activiteiten en informatieavonden d.m.v. positieve en goede communicatie. Concluderend kan gezegd worden dat scholen een beleid aan de hand van hun visie moeten ontwikkelen en dit tevens duidelijk naar de ouders communiceren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15719
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo