View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Deskundig en ondeskundig overtuigen met cijfers en letters

        Thumbnail
        View/Open
        Thesis- Eline Reitsma 3681335.docx (932.1Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Reitsma, E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Er is al veelvuldig onderzoek gedaan naar de rol van statistische en anekdotische evidentie bij overtui-gen. Het beeld dat daaruit naar voren komt is niet eenduidig. Soms is statische evidentie overtuigender, soms anekdotische. Daarnaast is uit onderzoek ook bekend dat de bron (of zender) van invloed is op de overtuigingskracht van boodschappen. Zenders die geloofwaardiger of aantrekkelijker worden gevonden overtuigen eerder dan minder geloofwaardig of minder aantrekkelijke zenders. In dit onderzoek wordt nagegaan of de zender ook invloed heeft op de overtuigingskracht van statistische en anekdotische evidentie. De hoofdvraag luidt: Wat is het effect van de geloofwaardigheid op de overtuigingskracht van statistische evidentie en anekdotische evidentie? In het onderzoek is gebruik gemaakt van een experimenteel onderzoeksontwerp. Er zijn video’s opgenomen waarin de aard van de evidentie en de zender was gemanipuleerd. Elk proefpersoon kreeg twee video’s te zien en vulde vervolgens een vragenlijst in, waarin het standpunt, het argument en de evidentie van de boodschap bevraagd werd. Ook werd de geloofwaardigheid en de aantrekkelijkheid van de spreker gemeten. Uit de resultaten is gebleken dat het type evidentie (statistisch of anekdotisch) en de geloofwaardigheid van de spreker geen effect hebben op de overtuigingskracht van de boodschap. Wel bleek er een inter-actie-effect. De overtuigingskracht van anekdotische evidentie is meer afhankelijk van de geloofwaar-digheid van de zender dan statistische evidentie. Bij weinig geloofwaardige bronnen is statistische evi-dentie overtuigender, bij geloofwaardige zenders anekdotische.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15704
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo