View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van de leeromgeving en het docentgedrag op de motivatie om te studeren van aanstaande leraren primair onderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Materthesis Rooijmans 3446913.pdf (402.1Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Rooijmans, M.P.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De studentuitval bij lerarenopleidingen primair onderwijs is groot (relatief 7% t.o.v. totaal aantal hbo' ers). Daarnaast is gebrek aan motivatie voor 45% van de aanstaande leraren een reden om de opleiding te beëindigen. Een hoge motivatie om te studeren vermindert studie-uitval. Motivatie kan worden verhoogd als de leeromgeving en docentgedragingen overeenkomen met behoeften van aanstaande leraren. Doel van dit onderzoek is zicht krijgen op de invloed van de leeromgeving en het docentgedrag op de motivatie om te studeren van aanstaande leraren primair onderwijs. Deelnemers zijn eerstejaars aanstaande leraren primair onderwijs (n =148). Een vragenlijst is opgesteld op basis van de Academic Motivation Scale. Beschrijvende statistieken zijn toegepast. De vragenlijst is geanalyseerd met een MANOVA. Vervolgens is een groepsinterview afgenomen. Een significant verschil is gevonden bij geslacht voor a-motivatie, bij vooropleiding voor intrinsieke motivatie, bij vooropleiding voor a-motivatie en bij geslacht en vooropleiding voor intrinsieke motivatie en voor a-motivatie. De organisatie, toetsing, inhoud van de propedeuse, didactische werkvormen en instructievaardigheden van de docent beïnvloeden de motivatie. Bij het ontwerpen van onderwijs moet rekening worden gehouden met de organisatie, toetsing, inhoud van de propedeuse didactische werkvormen en instructievaardigheden van de docent die volgens de eerstejaars invloed hebben op hun motivatie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15682
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo